Négy digitális trend, ami átszabja a turisztikai ipart

A változó elvárások a vendégek részéről, az üzemeltetés automatizálása, a sales-marketing tevékenység gyökeres átalakulása és a jogszabályi követelményeknek való megfelelés – négy trend, amelyek jelentős digitális fejlesztést igényel a turisztikai iparban működő vállalkozástól. A gyakorlatban ezek például a szállóvendég telefonjáról intézhető hotelszolgáltatásokat, az élelembiztonsági jelentést készítő okossütőt, az interneten percről percre frissülő szobaárakat, vagy éppen a vendégek digitális azonosítását jelentik. A megvalósításukhoz komoly tervezés, szakmai partner és forrás egyaránt szükséges.

A turisztikai ágazatot érte talán a legnagyobb változás az elmúlt évtizedben, ami szinte minden vonatkozásában a digitalizációhoz köthető. Az online foglalás, az önálló utazásszervezés, a tömegessé váló párnapos olcsó kirándulások, a közösségi média, mint élménymegosztó felület felfutása mind a szektort fűtötte. Az ágazatot telibe találó járvány időszakát a vállalkozások versenyképes része a fejlesztésre használta fel, ami azonban szaktudás és forrásigényes folyamat. A hazai gazdaság teljesítményének kimutatható része is a turisztikai ágazatból származik, így fontossága megkérdőjelezhetetlen a magyar vállalkozások digitális fejlesztését zászlójára tűző Modern Vállalkozások Programjának is.

A fejlesztés szükségessége vállalkozói oldalról is megerősítésre talált.

„ELKÉPZELHETETLEN, HOGY MODERN DIGITÁLIS MEGOLDÁSOK NÉLKÜL ÜZEMELJEN A HAZAI ÉS NEMZETKÖZI VERSENYKÉPESSÉGÉT MEGŐRIZNI KÍVÁNÓ TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁS”

– osztotta meg véleményét Bágyi Péter, a sárospataki Hotel Bodrog wellness-szálloda igazgatója, aki mind a fejlesztési lehetőségek feltérképezéséhez, mind a források bevonásához szakmai partnerként a Modern Vállalkozás Programjának tanácsadóit vette igénybe.

Bágyi Péter, szállodaigazgató (forrás: Hotel Bodrog, Sárospatak)

1. trend: a vendégélmény fontosabbá válása

A vendégek igényei a klasszikus szálláshoz köthető tulajdonságokon – mint a szoba felszereltsége, kényelme, vagy éppen az étkezés minősége – jóval túl nőttek mára. A digitalizáció teljesen átszőtte az emberek életét, így a foglalási folyamattól kezdve az eltöltött minőségi pihenőidőig bezárólag jóval több és magasabb színvonalú szolgáltatást várnak el. A versenyképes vállalkozások automatizált foglalási rendszerük révén visszaigazolást, programajánlatot, időjárásinformációkat küldenek már a megérkezés előtt a vendégeknek. A szálláshelyek komplett elektronikus szórakoztatóközpontot üzemeltetnek, és minden létező szolgáltatást – parkolás, foglalkoztató és szabadidőprogramok, étkezés – online, akár a mobiltelefonról elérhetővé és igényelhetővé, foglalhatóvá tesznek a vendégélménynövelése érdekében. A készpénzhasználat visszaszorítása, a kártyás rendszerek alkalmazása ugyancsak egyre inkább elvárás a szálláshelyek felé.

2. trend: digitalizált üzemeltetés

Minél nagyobb vállalkozásról beszélünk, annál inkább nyilvánvaló a komplex rendszerek igénybevétele, de az ügyfél-nyilvántartás, foglalás, internetes elérhetőség a legkisebb szolgáltató felé is elvárás ma már. Az említett hotel esetében például ez már egységes, digitalizált árunyilvántartást és beszállítói partneri, számlakezelést is jelent egyben, de az automatizált folyamatok a papírmentes működés révén a fenntarthatósági célokat is szolgálják. A biztonsági kamerarendszerek, vagy éppen a megújuló energiatermelő felszerelés monitorozása és optimalizálása a vendégek számára kevésbé látszó folyamatok. Hasonlóan a felhőalapon működő szoftverekhez, amelyek az üzletfejlesztéshez nélkülözhetetlen adatelemzést is végzik, de az automatizálásával a munkaerőt is tehermentesítik.

3. trend: sales-marketing

A turisztikai marketing esett át a legjelentősebb változáson az összes ágazat közül, ami a marketinget érinti, tulajdonképpen az online foglalás elterjedése önmagában átpozícionálta az egész szektor értékesítési modelljét. Az új cégek, amelyek az ajánlatok gyűjtésére és összehasonlítására jöttek létre, mára átvették a stafétát az utazási irodáktól és a szálláshelyektől, rengeteget tesznek hozzá a foglalási volumenhez. A versenyképes turisztikai vállalkozások digitális fejlesztésének egyik legnépszerűbb iránya ezért az árazási és foglalási rendszer automatizációja. A szoftveres támogatás lehetővé teszi az akár percről percre történő ármódosítást, ami a töltöttség mértékétől, népszerű időszaktól, de akár egyedi eseménytől, vagy akár az időjárástól függően változtatja a kínált árakat az aggregátor oldalakon.

4. trend: jogszabályi előírások változása

A digitalizációban rejlő lehetőségeket a kormányzat is meglátta, ami a turisztikai szektort illeti. Számos, a transzparenciát biztosító szabályozás látott napvilágot az elmúlt években: az online számlázás bevezetése, a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ informatikai infrastruktúrájának kialakításával a kötelező adatszolgáltatás elindítása, vagy a most szeptembertől kötelező elektronikus okmányolvasók használatának előírása – mindegyik jelentős digitális fejlesztést igénylő szabályozás.

Mennyibe kerülnek a fejlesztések?

Közepesen időtálló, ugyanakkor költségigényes beruházásról van szó, amikor turisztikai fejlesztésről beszélünk. A hardver és szoftveroldal beszerzése egyaránt költséges, ráadásul – szemléletes példával – többnyire repülés közben kell a gépet megszerelni, ritka a járványhoz hasonló nagy leállás, amikor a forgalom ne érezné meg a váltást. Az említett szálloda léptékében mérve közel tízmillió forintot is elérheti a fejlesztések ára, ami ráadásul egy meglévő rendszer frissítésére, és nem is teljesen új kialakítására vonatkozik.

A Modern Vállalkozások Programjának tanácsadóinak tapasztalata, a tízezret meghaladó projektszám és a háromezernél több informatikai megoldás, amivel a több mint húszezer érdeklődő többségét az elmúlt években a Program a digitális fejlesztésekhez hozzásegítette, mind egy-egy audittal indult. Ennek a független, kötelezettségmentes felmérésnek a birtokában, a díjmentes fejlesztési koncepcióval a zsebükben dönthették el a vállalkozók, hogy milyen irányba indulnak. Ami további pluszt jelent a MVP részéről, hogy kollégáik a források felkutatásában, tehát a finanszírozásban is segítséget tudnak adni a hozzájuk forduló vállalkozásoknak. Koleszár Péter, a Program vezető ITK tanácsadója szerint nem véletlen, hogy számos ügyfelük, köztük a Hotel Bodrog wellness-szálló igazgatója is rendszeresen konzultál a program tanácsadóival az aktuális trendekről. A versenyképes turisztikai vállalkozások tulajdonosai folyamatosan figyelemmel kísérik a fejlesztési lehetőségeket, és ami az üzletvitelbe financiálisan beilleszthető, azokhoz a Program segítségével igyekeznek forrást is találni, hogy a megvalósítást még a versenytársak előtt el tudják indítani – foglalja össze tapasztalatait a Modern Vállalkozások Programjának vezető tanácsadója.

Koleszár Péter, vezető IKT tanácsadó (forrás: Modern Vállalkozások Programja)